Alle artikler

EGONskole i bedrift

Yrkesstolthet

Av: Thomas Kristiansen

Bilder: Thomas Kristiansen

"Hver gjest, hver dag" betyr at alle gjester er like viktige, tidlig som sent. Det er gjesten som betaler lønnen vår. Å være kokk eller servitør er et yrke med konstant nye impulser. Hver dag er ikke lik, selv om menyen er den samme. For å kunne gi den beste servicen og levere den beste kvaliteten er det viktig at vi har god kunnskap om det vi driver med. 

Kunnskap er makt

Siden september 2017, har Egonskolen i bedrift besøkt alle Egon restauranter opptil flere ganger med ulike tema. 
Egonskolen gjennomfører en praktisk gjennomgang av bedriften med fokus på rutiner og renhold. Bedriftens kokker lager et utvalg av retter som blir presentert foran servitørene, med detaljert beskrivelse av hver rett. 
Vi er opptatt i denne runden av alle de små detaljer som må være på plass, for at gjesten skal få den beste gjesteopplevelsen hos oss. Mat som ikke er av den standarden vi forventer, blir returnert til kjøkkenet og de må lage maten på nytt. Kunnskap og detaljer er makt og kunnskap gjør oss mer profesjonelle i den daglige jobben på kjøkkenet og i serveringen. 

Summen av alle detaljer

Når jeg besøker de forskjellige bedriftene våre kan jeg lett se hvem som er stolt av det de driver med. Alle spotter og lyspærer er byttet og fungerer, vaskefirma er fulgt opp, støvtørr er nøye utført og bord/stoler er skikkelig rengjort. Jeg kan se det på inngangspartiet, uteserveringen, utvendig renhold, og det samme jeg kommer inn i restaurantene. Jeg ser renholdet, belysningen, at det er ryddig og at alt er i orden.

 

Jeg ser også på antrekket, på blikket og på kroppsspråket. Hvis de ansatte og ledelsen går rundt i lurvete antrekk, og det er skittent på toalettene, og restauranten er rotete, da blir vår øverste sjef - GJESTEN - skeptisk. Kokker som bærer uniformen riktig med kokkelue, jakke, bukse, forstykke, sko og ikke minst... 10 kokkeknapper. Det er summen av alle disse detaljene som avgjør om bedriften driftes etter den standard som gjesten forventer. De aller fleste restauranter, ansatte og ledelse er STOLTE og har alt i orden i sin bedrift, men dette fokuset stopper aldri. 

Yrkesstolthet

Årets Egonskole i bedrift fokuserer på "Matkvalitetservice og økonomi".

 

Vårt hovedmål med Egonskolen i bedrift er å bidra til at flere ansatte tenker over disse detaljene, og bidra til at flere blir enda litt bedre i jobben de utfører. Enten de lager, produserer, serverer eller yter service til alle våre gjester.

Våre gjester "spiser mer og mer med telefonen", med det mener jeg at de liker å ta et fint bilde av maten de spiser og dele det med sine venner på sosiale medier. Mat laget med kjærlighet etter vår konseptmanual er god markedsføring, mens mat som ikke er lagt opp med kjærlighet ikke nødvendigvis gir oss et bedre renomme.

 

"Hver gjest, hver dag"