Alle artikler

Intervju med Haugen-Gruppen

Vin- og mattrender

Av: Trine Nordhammer

Bilder: Haugen-Gruppen og EGON

Uten gode samarbeidspartnere blir det vanskelig å skape gode opplevelser for oss i EGON. Vi er avhengig av gode relasjoner og at de vi jobber med også er i en klasse for seg selv.

Internasjonal samarbeidspartner

Haugen-Gruppen er et import og agenturfirma, som representerer store internasjonale selskaper med kjente brands innenfor mat og drikke. I tillegg så har de også egne merkevarer.  
De holder til på Vestby, hvor det også er hovedkontor for hele Norden for datterselskapene i Sverige, Danmark, Finland og Island. I over hundre år har Haugen-Gruppen servert internasjonal mat og drikke til norske kjøkken. Som de har oppført på sin egen hjemmeside: “Vår appetitt for smaker og trender har ført oss til stadig nye steder over hele verden. I dag møter du produktene våre uansett hvor du befinner deg – i butikken, på vinmonopolet, på hoteller og restauranter, eller når du sulten svinger innom en bensinstasjon”. Finn Hammervold er salgsdirektør i Haugen-Gruppen og har lang fartstid som samarbeidspartner med Norrein og EGON. Han har jobbet i Haugen-Gruppen med ansvar for storkjøkken markedet i Norge siden 1997. Før det så jobbet han som salgssjef for storkjøkken i Frionor Produkter fra 91 – 97. Det var her grunnlaget for samarbeidet med Norrein ble lagt. “Vi startet samarbeidet med Norrein i perioden hvor jeg var salgssjef i Frionor med base på Brattøra i Trondheim. Det var i 1991. Jeg oppsøkte da Roger Halshamn og vi fikk etter hvert til et veldig godt samarbeid. Her tok vi frem en del egne produkter for EGON. Det var blant annet laks- og steinbitfileter i nøyaktige porsjonsforpakninger. Det var veldig gøy. Når jeg begynte i Haugen-Gruppen, så var veien veldig kort til et meget godt samarbeid mellom våre selskaper som har vart i mange år”.

Navn: Finn Hammervold  
Stilling: Salgsdirektør i Haugen-Gruppen

Kvalitet på mat og drikke

Norrein Gruppen handler i dag både mat og vin fra Haugen-Gruppen. Matvarene står for den største andelen, men vinsalget har blitt stadig større. Det nærmer seg 30.000 kartonger med matvarer og vi nærmer oss 140-150.000 liter vin i et normalår. Internt i EGON har det vært et veldig stort fokus på å løfte vinsalget med et bredere sortiment og ikke minst få mer flaske på bord. Å få flaskene ut på bordet mener vi i EGON er med på å løfte hele gjesteopplevelsen.


Apropos opplevelse rundt mat, så er Haugen-Gruppens hovedfilosofi «genuin lidenskap og nysgjerrighet for mat og drikke». De representerer kvalitetsprodukter fra noen av verdens største brands og varemerker. “Vi håper og tror at kvaliteten gjenspeiler seg i både produktene og hvordan vi jobber i markedet” sier Finn.  “Våre største fokusområder er restaurant-, hotell- og kantinemarkedet. Vi henter impulser fra hele verden, og jobber stadig med å utvikle oss. Like viktig er det å levere på både smak og kvalitet. EGON er et konsept som stiller store krav til leverandørene, så det er viktig å treffe på deres behov for kvalitet og leveranser. Det må fungere hver gang, og kunden må bli fornøyd så hun kommer tilbake gang etter gang. Det må være trygghet, og det er viktig å treffe på smak som passer for et bredt utvalg av EGON sine kunder”.

Markedet fremover

Markedet er alltid i bevegelse og trender kommer og går. I EGON følger vi nøye med på hva som beveger seg i markedet, men noen som raskt merker hva som etterspørres er Haugen-Gruppen. “Noen tror at vi er litt trauste i Norge, men fakta er at vi er ganske store på etnisk mat. Spesielt innenfor meksikansk og asiatisk som er store varegrupper med bred appell. Sammen med middelhavsmat som pizza, pasta, tapas osv., så er vi ganske utadvendt i matveien” forteller Finn.   
Når Finn skal spå hva han tror kommer til å bli med populært fremover trekker han fram flere detaljer; “Vi tror at asiatiske smaksretninger kommer til å vokse. I tillegg rene og klare smaker på maten. Nye og moderne vinstiler kommer også til også til passe til dette. Men jeg må også si at dere er veldig flinke med EGON og er allerede langt fremme i forhold til å møte dagens og fremtidens behov for etablerte og nye gjester”.