Om Egon

Egon er en rendyrket restaurantsuksess som har hovedkontor i Trondheim.
Siden etableringen i 1984 har vi hatt en fantastisk vekst som vi er utrolig stolte av. I 2017 omsatte vi for 1,49 milliarder. 

Bredt utvalg
Dette er vi stolte av, og vi jobber hele tiden for å bli bedre. Vi har årlig ca. 40 tilbud om å etablere nye Egon restauranter i både inn- og utland, men vi velger å takke nei til de fleste da vi ikke ønsker å bli for store. Vårt mål er å ha et bredt utvalg av ulike restaurantkonsepter i nærheten av våre restauranter for å bygge et variert restauranttilbud for kundene.

Du vet hva du får
Våre gjester liker vårt konsept, maten og servicen. Vi er opptatt av å holde på konseptet og bruker ca. 20 millioner på å bygge opp en ny restaurant. Årlig bruker vi mye tid og ressurser på meny- og konseptutvikling for å tilfredsstille et bredt publikum over hele landet. Vi er kompromissløse på konseptet vårt - Egon skal ha akkurat samme konsept på alle restauranter.

Vi er også stolte av våre ansatte. Vi har engasjerte ansatte som står på hver eneste dag for å yte service til alle våre gjester. I bransjen er vi en av de med lavest sykefravær, laveste turnover på ansatte og lederteam. Dette er også en av suksesselementene for konseptet.

Gjesten
Å være gjest på Egon skal være en opplevelse og en avkobling fra hverdagen. Du skal kjenne at du er på restaurant gjennom service, mat og omgivelser. Alle skal føle seg hjemme hos oss!

Ærlighet i alle ledd
Vår policy er at vi både internt og eksternt skal opptre ærlig, rettferdig og korrekt. Dette er noe vi fokuserer sterkt på ovenfor alle våre ansatte, leverandører, samarbeidspartnere, myndigheter og ikke minst våre gjester.

Vi skal gå foran som et forbilde og være en motvekt til det dårlige inntrykket mange har av restaurantbransjen. Derfor jobber vi tett med norske myndigheters kontroll av våre rutiner, generelle drift og regnskap. Vi er opptatt av å opprettholde våre høye standard på dette. Det har også ført til at vi i flere sammenhenger blir brukt som høringsinstans for myndighetene.

Åpningstider
Alle Egon skal i utgangspunktet ha åpent alle dager unntatt julaften og 1. juledag. Helligdager følger i hovedsak samme åpningstider som søndag.
Kjøkkenet skal holde åpent like lenge som annonsert åpningstid.

Plast på Egon

Vi i Egon jobber knallhardt for å gjøre noe for miljøet og da med spesiell fokus på plast.
Her er en liste på tiltak vi har satt i gang eller er i ferd med å implementere i driften:

• Take home emballasje fra isopor til papp
• Take home bestikk fra plast til bioplast
• Penner til papp og bioplast
• Oljebaserte ballonger til naturgummi og halvering av forbruket gjennom interne tiltak
• Ballongtråd i Cellulose
• Fargeblyanter fra plast til tre
• Regnponchoer fra plast til bioplast eller kuttes ut helt
• Sugerør fra plast til cellulose eller liknende
• Krav til leverandører om reduksjon og alternativer til plast i deres emballasje

Helium i ballonger

Kontakt

Telefonnummer og adresser til de enkelte Egon-restaurantene finner du på våre nettsider under hver enkelt Egon.
Har du ris eller ros til oss, bruk gjerne DETTE skjemaet.

Spørsmål vedrørende bordbestillinger, meny eller andre ting som går på hver enkelt Egon må stilles til den Egonrestauranten det gjelder.

Har du andre spørsmål eller henvendelser til Egon-kjeden, bruk følgende adresse eller mail:

Norrein Administrasjon
Kongensgate 30
Postboks 2055 Sentrum
7411 Trondheim

Epost: post@norrein.no

Vår filosofi

På Egon hører alle hjemme

Et godt måltid i et hyggelig miljø – det er kjennemerket for et besøk hos Egon Restauranter. Siden starten på Nordstrand i 1984 har Egon servert venner, familier og reisende i vårt orginale miljø med låvepanel, murstein og spennende dekor og innredning som sentrale elementer.

Lun atmosfære, hyggelig service og god mat – det er vår oppskrift på din trivsel. Derfor har vi utviklet et konsept – kall det gjerne vår filosofi – som bidrar til å oppfylle oppskriften hver eneste dag.

Målet har alltid vært å skape et miljø hvor folk trives. Hvor det er lett å være seg selv, hvor alle føler seg hjemme og hvor du alltid finner noe du har lyst på.

Muligheter

Har du noe som skal feires? Ta med dine gjester til Egon. Vi er klare for å legge alt til rette for høy stemning og hyggelige opplevelser, uansett anledning.
Egon er et klokt valg, nettopp fordi det er så lett å trives her. Forretningsfolk, kolleger, foreninger, idrettslag, store og små selskaper, venner og familie – på Egon føler alle seg hjemme.

Vi reserverer gjerne bord. Hvis du ønsker det, fikser vi også en koselig, liten avdeling - bare for dere. Har du spesielle ønsker for mat eller drikke, ta kontakt med oss – vi ordner det meste. Husk at det alltid er lurt å være ute i god tid med bestillingen.

Klikk her for telefonnummer.

Et kontantfritt reiseliv

NHO Reiseliv har vedtatt å utrede et kontantfritt reiseliv, fattet på de erfaringer medlemsbedriftene har gjort de siste årene.


Som en seriøs aktør og driver i hotell- og restaurantbransjen i Norge er Norrein Gruppen/Egon Restaurantene svært opptatt av å være ryddige og seriøse i vår forretningsdrift. Dette i likhet med andre seriøse drivere i hotell- og restaurantbransjen. Utfordringen å drive forretning/bedrift i restaurantbransjen er at vi dessverre konkurrerer med mange useriøse aktører/restaurantdrivere om gjestene.

Vi konkurrerer med drivere som opererer med svart omsetning og svarte penger. Disse kjøper sine varer; både mat og drikke, gjennom ulovlige kanaler i Norge. Dette kan være smuglervarer fra utlandet, og varer og tjenester kjøpt og betalt svart i Norge. Disse betaler ikke moms, toll og skatt og får heller ikke kvittering/faktura på varene de kjøper, slik vi seriøse i hotell- og restaurantbransjen gjør. Derfor kan også de useriøse/kriminelle selge sin mat og drikke under de seriøse drivernes kostpris til deg som gjest.

Skatteetaten har foretatt en serie store og målrettede kontroller mot serveringsnæringen den senere tid. Resultatet er skremmende. Av 450 steder som ble sjekket, fant de uregelmessigheter hos hele 75%. Dette har fått skattemyndighetene til å anslå at serveringsnæringen omsetter svart for nær NOK 3 milliarder i år.

Vi kjøper våre varer hos lokale, seriøse leverandører. Vi kjøper ikke våre varer av smuglere eller de som selger varer svart i Norge som opererer uten moms og avgifter, og som ikke skatter av sin kriminelle forretningsdrift.

Vi kjøper ikke våre varer uten kvittering/faktura. Vi betaler gladelig våre varer med 25% moms og skatter, og vi betaler det det koster for få dette lovlig i Norge.

At kontantene øker mulighetene for å operere svart gir en uholdbar konkurransesituasjon. Bedrifter/restauranter som betaler skatter og avgifter tilbake til samfunnet og gir ansatte en lovlig lønn, vil få problemer med å konkurrere på pris når konkurrenten over gaten operer svart. Seriøse bedrifter som følger norske regler og lover har derfor en interesse av å komme svart omsetning til livs.

Det utspiller seg en relativt betydelig kriminell virksomhet, med svart omsetning som drivkraft innen den useriøse delen av reiselivet. Mens det er naivt å tro at kriminaliteten vil forsvinne med kontantene, er det åpenbart at det vil bli langt mer tungvint å bedrive kriminell aktivitet uten kontanter. Det vi da gjør er i stor grad å holde kriminelle utenfor det effektive, pengebaserte systemet. Med dette blir det vanskeligere å unndra skatter og avgifter. For samfunnet vil dette gi store gevinster, for næringen vil det medføre en mer rettferdig konkurransesituasjon, og for de ansatte en tryggere arbeidsplass. Det vil også føre til at næringen får et bedre omdømme, både hos publikum og hos politikere. Det siste er av stor betydning, da næringen tilgodeses med store beløp, blant annet til markedsføring.

Norge er et foregangsland når det gjelder elektroniske betalingsformer. Sammen med Island har vi høyeste andel korttransaksjoner pr. innbygger, og kontantene utgjør en langt mindre del av alle betalingsmiddel hos oss enn i andre land. Dette er en konkurransefordel. Rimelige og effektive betalingssystemer reduserer både direkte og indirekte kostnader. Det gir i tillegg verdifull data om virksomheten, noe som kan brukes til planlegging og til grunnlag for viktige avgjørelser.

Egon restaurantene/Norrein Gruppen betalte i 2013 tilbake til fellesskapet i form av merverdiavgift/moms, selskapsskatt på overskudd, arbeidsgiverskatt, og skatt betalt av våre medarbeidere med kroner 250 millioner.

Norrein Gruppen/Egon restaurantene er høringsinstans for Skatteetaten, Norges Bank, mattilsynet og NHO Reiseliv.

Norrein Gruppen / Egon Restaurantene støtter jobben for et kontantfritt Reiseliv.

Link til NHO’s utredning om et kontantfritt reiseliv